Methodological instructional class guide in medical education
Keywords:
Trabajo metodológico, colectivo docente, clase taller, metodología, clase, docentes y educación, enseñanza, educación y métodos.Abstract
Background: Methodological work contributes to improve the teaching-educational process, making it efficient and effective; and in the achievement of this purpose a useful form is the methodological instructional class, for which the use of guides could improve the quality of its development.
Objective: To design and validate a guide for the instructive methodological class about the workshop class structure in the teaching staff of Prosthetic Rehabilitation II subject of the Guantanamo University of Medical Sciences.
Methodology: A literature review was conducted about the methodological work through technology development. A guide for the development of the instructive methodological class was designed and validated for the teaching staff about the workshop class structure in topic III of Prosthetic Rehabilitation II subject. Theoretical and empirical methods were used for the research.
Results: The resulting guide contains the elements related to the workshop class generalities as an organization form of teaching and its structure with the elements introduction, development and conclusions. Emphasis was given to argumentation, as well as to the analysis of the main methodological problems that may appear in the workshop class and their possible solutions. The experts validated the proposal, all criteria surpassed 4 points.
Conclusions: The guide for the instructional methodological class designed and validated by the experts contains the argumentation, analysis and solutions of the methodological problems that the teaching staff may present in the workshop class, which contributes to the methodological work.Downloads
References
1. Cuba. MES. Resolución No. 47/22. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Gaceta Oficial No. 129 Ordinaria de 2022 [Internet]. La Habana: Mes; 2022. [citado 29 May 2024]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2022-o129.pdf
2. Díaz Álvarez M, Farradas López O, Fundora Simón RA, García González. Una aproximación a la evolución del trabajo metodológico en la Educación Superior cubana. RCES [Internet]. 2022 [citado 29 May 2024];41(1):372-88. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v41n1/0257-4314-rces-41-01-23.pdf
3. González García I, Achiong Alemañy M, Jordán Padrón M, Medina Tápanes E. La clase taller como forma organizativa de enseñanza de la disciplina Morfofisiología Humana en la carrera de Medicina. Rev méd electrón [Internet]. 2014 [citado 29 May 2024];36(3):372-80. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v36n3/tema13.pdf
4. Machado Díaz B, Rondón Céspedes LM, Villavicencio Gallego S, Limas Pérez Y, Turiño Sarduy S, Nóbrega Pérez N. Manual sobre la estructura y desarrollo de la clase metodológica instructiva. Edumecentro [Internet]. 2023 [citado 29 May 2024];15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v15/2077-2874-edu-15-e2629.pdf
5. Saldaña-Campos L. Estrategia para el perfeccionamiento de la comunicación pedagógica en la carrera de Estomatología. Hum méd [Internet]. 2022 [citado 29 May 2024];22(3). Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2293
6. Del Río-Pérez O, Tamayo-Suárez J A, Aguilera-Díaz K, de la Fe-Batista LE. Estrategia didáctica para el proceso de superación pedagógica de los docentes de la Filial de Ciencias Médicas Julio Trigo. Maest soc [Internet]. 2022 [citado 29 May 2024];19(3):1180-92. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5665
7. Crespo Borges T. Respuestas a 16 preguntas sobre el empleo de expertos en la investigación pedagógica cultura [Internet]. Lima: Editorial San marcos; 2007. [citado 29 May 2024]. Disponible en: https://www.elvirrey.com/libro/respuestas-a-16-preguntas-sobre-el-empleo-de-expertos-en-la-investigacion-pedagogica_71475
8. Alonso Berenguer I, Gorina Sánchez A, Iglesias Domecq N. ¿Cómo estructurar y desarrollar una clase metodológica instructiva?. Roca [Internet]. 2019 [citado 29 May 2024];16(1):198-212. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1440/2536
9. Gillén Estévez AL, Ramírez Mesa C, Contreras Vidal JL, Torres Rivera R. Preparación metodológica de docentes de las Licenciaturas en Tecnología de la Salud sobre la clase-taller. Rev haban cienc méd [Internet]. 2019 [citado 29 May 2024];18(2):323-35. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v18n2/1729-519X-rhcm-18-02-323.pdf
10. Herrero Solano Y, Almeida Boza EX, Palomino Rodríguez KL. La clase taller como forma de organización en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estomatología. [Segundo Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas 2021, Manzanillo Internet]. [citado 29 May 2024]Granma: Cibamanz; 2021. Disponible en: https://cibamanz2021.sld.cu/index.php/cibamanz/cibamanz2021/paper/view/30/15
11. Puga García A, Madiedo Albolatrach M. Consideraciones sobre la clase taller en la formación del profesional en Ciencias Médicas. Educ Méd Super [Internet]. 2007 [citado 29 May 2024];21(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v21n3/ems06307.pdf
12. Pinos Robalino P, Segovia Palma P, Rosero Armijos C. Propuesta de la incorporación de la clase taller a la enseñanza de la asignatura Bioquímica aplicada a la Odontología. Universidad y Sociedad [Internet]. 2017 [citado 29 Ago 2024];9(1):202-10. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/510/pdf
13. Tamayo Valdés MC, Gradaille Ramas E, Gradaille Marín LA. La clase taller y los enunciados-tareas de aprendizaje. Conrado [Internet]. 2017 [citado 29 May 2024];13(60):8-15. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/563/595
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yamilé Rodríguez Sotomayor, Lee Yang Díaz-Chieng

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
La revista GME tiene Acceso Abierto (Open Access) a su contenido bajo las premisas de que el libre acceso mejora el sistema de comunicación científica, lo cual elimina cualquier barrera que impida el acceso a la información y de que el mismo autor es el máximo beneficiario de este movimiento, al proporcionarle ventajas tanto en su aspecto económico, científico, como en servicios de valor añadido.
Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra; podrán establecer acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista, con el reconocimiento de haber sido publicado primero en esta revista.
Todo el contenido de esta revista se encuentra en Acceso Abierto, distribuido según los términos de la licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) que permite el uso, distribución y reproducción no comerciales y sin restricciones en cualquier medio, siempre que sea debidamente citada la fuente primaria de publicación.