Methodological strategy to improve the ethical action mode of the Hygiene and Epidemiology specialist
Keywords:
Methodological strategy, postgraduate training, ethical action mode, training process, education medical graduate and methods, education medical graduate and ethics, epidemiology and ethics, health promotion and ethics, health promotion and methodsAbstract
Background: The ethical action mode in the training process of the resident in the Hygiene and Epidemiology specialty is determinant to approach the health problems of the community.
Objective: To evaluate the methodological strategy aimed at improving the ethical action mode of the resident of the Hygiene and Epidemiology specialty from the training process.
Methodology: The research was conducted from January 1, 2019 to December 31, 2023; an open experimental design without control group was developed, applied to 23 residents of the Hygiene and Epidemiology specialty, belonging to the Sancti Spíritus Medical Sciences University; selected according to the inclusion criteria.
Results: In the methodological strategy applied, the improvement in the ethical action mode of the resident from the training process was observed. The residents showed proficiency in the knowledge, indications and norms of the training process; likewise they demonstrated the practical application of the ethical action mode. Qualities, attitudes and values prevailed to integrate the ethical action mode to the professional practice.
Conclusions: The application of the methodological strategy improved the ethical action mode to deal with the health problems of the community which can contribute to the integral performance of a competent professional towards the requirements that society demands.
Downloads
References
1. Mora Reyes KM, Santiesteban Almaguer Y, Gamboa Graus ME. El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didáctica y Educación [Internet]. 30 de diciembre de 2020 [citado 6 Dic 2024];11(6):271-95. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7809050
2. Sixto Fuentes S, Márquez Marrero JL, Sánchez Pando Y, Sánchez Núñez R. Preservar la visión como modo de actuación profesional en Oftalmología. Rev cienc méd Pinar Río [Internet]. 2021 [citado 6 Dic 2024];25(1):e4683. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4683/pdf
3. Cuba. MES. Resolución Ministerial 140/19.- Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba [Internet]. La Habana: MES; 2019. [citado 6 Dic 2024]. Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-140-19-810750577
4. Silva Velasco E, López Aballe M, Mayedo Nuñez Y. Metodología para contribuir a la formación clínica de los estudiantes de la carrera de Medicina. CCM [Internet]. 2023 [citado 6 Dic 2024];27(2). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4845
5. Gutiérrez Rufín M, González González A, Taureaux Díaz N, Fuentes Garabote G, Alpízar Caballero LB. Evaluación de la educación en el trabajo del pregrado. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2018 [citado 6 Dic 2024];47(4). Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/215/251
6. Blanco Barbeito N, Ruíz Díaz A, Ugarte Martínez Y, Dueñas Villavicencio S, Betancourt Roque Y, García Gallego U. Estrategia metodológica para el desarrollo científico de profesionales de la salud en Sagua la Grande. Medisur [Internet]. 2021 [citado 6 Ago 2024];19(5):774-86. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2021000500774&lng=es
7- Sixto Fuentes S, Márquez Marrero JL, Castillo Valdés L. Concepción pedagógica del proceso de formación de habilidades profesionales en la especialidad de Oftalmología. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 [citado 6 Ago];2:619. Disponible en: https://doi.org/10.56294/sctconf2023619
8. Rondón Madrigal EA. Estrategia metodológica para la superación de los profesores de anatomía patológica en la interdisciplinariedad. Pedagogía Y Sociedad [Internet]. 2018 [citado 6 Ago 2024];21(51):82-106. Disponible en: https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/661
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miriela del Carmen Bécquer Montesino, Antonio Vicente Hernández Alegría, Deibys Buchaca Machado, Maikel Gómez Fernández, Rosa Natalia Rivero Romero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
La revista GME tiene Acceso Abierto (Open Access) a su contenido bajo las premisas de que el libre acceso mejora el sistema de comunicación científica, lo cual elimina cualquier barrera que impida el acceso a la información y de que el mismo autor es el máximo beneficiario de este movimiento, al proporcionarle ventajas tanto en su aspecto económico, científico, como en servicios de valor añadido.
Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra; podrán establecer acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista, con el reconocimiento de haber sido publicado primero en esta revista.
Todo el contenido de esta revista se encuentra en Acceso Abierto, distribuido según los términos de la licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) que permite el uso, distribución y reproducción no comerciales y sin restricciones en cualquier medio, siempre que sea debidamente citada la fuente primaria de publicación.