Electronic learning and academic performance in Human Medicine students

Authors

Keywords:

Rendimiento académico, tecnología educacional, realidad virtual, educación médica y métodos, estudiantes de Medicina.

Abstract

Background: Electronic learning as a teaching modality, encouraged during the COVID 19 pandemic, is a challenge that can positively influence the academic performance, as well as optimize traditional teaching in current medical education.

Objective: To describe electronic learning and academic performance in 6th year students of Human Medicine at San Juan Bautista Private University, Chorrillos Branch, during the year 2022

Methodology: A descriptive, cross-sectional study was conducted. 114 students in the 6th year of Human Medicine were randomly surveyed. Data were collected using two Likert-type scale surveys in virtual mode through a Google Forms link and analyzed with Microsoft Excel.

Results: 50 % (n=57) of the students with ages between 26 to 31 years. 84% (n=96) of the students have a medium level of electronic learning; 76% (n=87) showed a medium-low academic performance.

Conclusions: Electronic learning can be an effective modality for improving student academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yurisbel Tomás Solenzal Alvarez, Universidad Científica del Sur, Lima

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral, Máster en Ciencias Pedagógicas, Profesor Auxiliar, Investigador del Renacyt VII. Universidad Privada San Juan Bautista. Perú

Walter Alexander Martínez Huamán, Universidad Privada San Juan Bautista, Lima

Estudiante de Séptimo Año de Medicina Humana. Universidad Privada San Juan Bautista. Perú. 

Miguel Angel Amaró Garrido, Policlínico Universitario “Juana Naranjo León”, Sancti Spíritus

Médico especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y de Segundo Grado en Imagenología. Máster en Ciencias Pedagógicas Profesor Auxiliar. Investigador Agregado CI: 85052215804

Tatiana Hernández González, Hospital General Provincial “Camilo Cienfuegos”, Sancti Spíritus

Especialista de Segundo Grado en Cirugía Plástica y Caumatología, Máster en Ciencias Pedagógicas y Medicina Bioenergética y Natural, Profesora Auxiliar, Investigador Agregado. Hospital General Provincial “Camilo Cienfuegos”, Sancti Spíritus. Cuba.

Marisely Casanova Cruz, Policlínico Universitario “Juana Naranjo León”, Sancti Spíritus

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral, Profesora Auxiliar, Policlínico Universitario “Juana Naranjo León”, Sancti Spíritus. Cuba.

References

1. Alsoufi A, Alsuyihili A, Msherghi A, Elhadi A, Atiyah H, Ashini A, et al. Impact of the COVID-19 pandemic on medical education: medical students’ knowledge, attitudes, and practices regarding electronic learning. Plos One [Internet]. 2020 Nov 25 [cited 2023 Dec 02];15(11). Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7688124/pdf/pone.0242905.pdf

2. Dedeilia A, Sotiropoulos MG, Hanrahan JG, Janga D, Dedeilias P, Sideris M. Medical and Surgical Education Challenges and Innovations in the COVID-19 Era: A Systematic Review. In Vivo [Internet]. 2020 Jun [cited 2023 Dec 02];34(3 Suppl):1603-11. Disponible en: https://iv.iiarjournals.org/content/invivo/34/3_suppl/1603.full.pdf

3. Borja-Pante TE, Chicaiza-Guayta EF, Velazco-Beltrán M Ángelo, Alfonzo-González I. Impacto de la educación virtual en el rendimiento académico en estudiantes de medicinas. Vida y Salud [Internet]. 1 de octubre de 2022 [citado 27 Ene 2024];6(3):419-31. Disponible en: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/article/view/2258/pdf

4. Fernández-Rodríguez C, Tárraga-Mínguez R, Gómez-Marí I, Arenas-Fenollar M. Impacto de la docencia online en el rendimiento académico de estudiantes españoles de medicina. Rev cuba educ méd super [Internet]. 2023 [citado 27 Ene 2024];37(1):e3269. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v37n1/1561-2902-ems-37-01-e3269.pdf

5. Sucari León A, Terán Dianderas AG, Ticona Arapa HC, Chambi Condori N. Clima familiar y rendimiento académico en estudiantes universitarios durante la educación virtual en tiempos de Covid-19. Horizontes [Internet]. 1 de septiembre de 2021 [citado 27 Ene 2024];5(20):1060-73. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/279/634

6. Tasso AF, Hisli Sahin N, San Roman GJ. COVID-19 disruption on college students: Academic and socioemotional implications. Psychol Trauma [Internet]. 2021 Jan [cited 2023 Dec 02];13(1):9-15. Disponible en: https://doi.org/10.1037/tra0000996

7. Bolatov AK, Seisembekov TZ, Askarova AZ, Baikanova RK, Smailova DS, Fabbro E. Online-Learning due to COVID-19 Improved Mental Health Among Medical Students. Med Sci Educ [Internet]. 2020 Nov 18 [cited 2023 Dec 02];31(1):183-92. Disponible en: https://link.springer.com/article/10.1007/s40670-020-01165-y

8. Elzainy A, El Sadik A, Al Abdulmonem W. Experience of e-learning and online assessment during the COVID-19 pandemic at the College of Medicine, Qassim University. J Taibah Univ Med Sci [Internet]. 2020 Dec [cited 2023 Dec 02];15(6):456-62. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2020.09.005

9 Idris A, Edris B. Virtual medical education during the COVID-19 pandemic: how to make it work. Eur Heart J [Internet]. 2021 Jan 7 [cited 2023 Dec 02];42(2):145-6. Disponible en: https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehaa638

10. Navarro RE. El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE [Internet]. 2003 [citado 27 de agosto de 2024];1(2). Disponible en: https://revistas.uam.es/reice/article/view/5354/5793

11. Chavera Rondón L, Cachicatari Vargas E, Valdivia Silva C, Berrios Espejo Y. Factores intrínsecos y extrínsecos relacionados al rendimiento academico de los estudiantes de ciencias de la salud UNJBG. Tacna. Rev méd basadrina [Internet]. 2014 [citado 27 Ene 2024];8(1):35-41. Disponible en: https://doi.org/10.33326/26176068.2014.1.543

12. Vidal Bazini DS. Factores que intervienen en el uso de las plataformas educativas. Rev docencia univ [Internet]. 2020 [citado 27 Ene 2024];1(1):81-9. Disponible en: https://revistadusac.com/index.php/revista/article/view/9/22

13. Melgar García VM, Antonio Canizares L, Villarroel Villarroel VR. Percepción de los estudiantes de pregrado de la carrera de Medicina respecto a la educación virtual. Orbis tertius UPAL [Internet]. 2022 [citado 27 Ene 2024];6(11):39-83. Disponible en: https://www.biblioteca.upal.edu.bo/htdocs/ojs/index.php/orbis/article/view/114/203

14. Ramírez Fernández MJ. Efectividad del aprendizaje colaborativo en la educación virtual de estudiantes de educación superior. Horizontes- Rev Invest Cienc Educ [Internet]. 2023 [citado 27 Ene 2024];7(30):2061-73. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1165/2163

15. Hurtado Nuñez R, Flores Masías EJ, Barrientos Quispe W. Pandemia, educación virtual y su impacto en la educación de la región Puno- Perú. Científica Multidisciplinar [Internet]. 2022 [citado 27 Ene 2024];5(1):897-910. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/2265/3319

16. Ochoa Barraza P, Chávez Moreno RT, Apodaca López CA, López Lara MT, Félix Ortiz G. La educación virtual y sus efectos en la educación presencial postpandemia en estudiantes universitarios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar [Internet]. 2023 [citado 27 Ene 2024];7(5):3223-41. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7951/12042

17. Jiménez-Armenta EE, Hernández-Roque A, Luja Ramírez LA, Peñaloza-Ochoa L. Perfil de personalidad y rendimiento académico en estudiantes de la Licenciatura en Fisioterapia. Investig Educ Med [Internet]. 2022 [citado 27 Ene 2024];11(43):8-15. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v11n43/2007-5057-iem-11-43-8.pdf

18. Cieza Zevallos J, Castillo Velásquez AB, Garay Buitrón FA, Poma Gálvez JJ. Satisfacción de los estudiantes de una facultad de medicina peruana. Rev Med Hered [Internet]. 2018 [citado 27 Ene 2024];29(1):22. Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/3257

19. González-Gutiérrez K, Tovilla-Zárate C, Juárez–Rojop I, López-Narváez M. Uso de tecnologías de la información en el rendimiento académico basados en una población mexicana de estudiantes de Medicina. Educ Méd Sup [Internet]. 2017 [citado 27 Ene 2024];31(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v31n2/ems08217.pdf

20. Álvarez-Vázquez MP, Álvarez-Méndez AM, Bravo-Llatas C, Angulo-Carrere MT. Análisis multivariante del uso de espacios virtualizados por estudiantes pregraduados en Ciencias de la Salud. FEM [Internet]. 2021 [citado 27 Ene 2024];24(6):317-21. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v24n6/2014-9832-fem-24-6-317.pdf

21. Quiñones-Negrete MM, Martin-Cuadrado AM, Coloma-Manrique CR. Rendimiento académico y factores educativos de estudiantes del programa de educación en entorno virtual. Influencia de variables docentes. Form Univ [Internet]. 2021 [citado 27 Ene 2024];14(3):25-36. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v14n3/0718-5006-formuniv-14-03-25.pdf

22. González Vega P, González Morales C, Ruiz Olivares V, Contreras Tello E, Sepúlveda Egaña B. Satisfacción de estudiantes de enfermería con educación virtual y a distancia en pandemia. Horiz Enferm [Internet]. 2023 [citado 27 Ene 2024];33(3):249-65. Disponible en: https://horizonteenfermeria.uc.cl/index.php/RHE/article/view/53901/45709

23. Asalde Reyes DV, Cárdenas Villena DD. La educación virtual desde la satisfacción estudianti. Revista Tribunal [Internet]. 2022 [citado 27 Ene 2024];2(3):81-113. Disponible en: https://bolivia.vlex.com/vid/educacion-virtual-satisfaccion-estudiantil-1032066886

24. Espinales-Párraga K, Chamba-Cuadros J, Granizo-Villacrés W. Estudiantes de medicina y su rendimiento académico en las universidades Ecuatorianas. Revista Social Fronteriza [Internet]. 2024 [citado 27 Mar 2024];4(1): Disponible en: https://www.revistasocialfronteriza.com/ojs/index.php/rev/article/view/148/264

25. Abad Tandazo LA, Barrera Erreyes HM. Didáctica virtual y desempeño académico en estudiantes de maestrías de educación de la PUCE – Ambato. Horizontes Rev Inv Cs Edu [Internet]. 2021 [citado 27 Ene 2024];5(17):252-76. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v5n17/2616-7964-hrce-5-17-252.pdf

26. Clabburn O, Groves KE, Jack B. Virtual learning environment (‘Ivy Street’) for palliative medicine education: student and facilitator evaluation. BMJ Support Amp Palliat Care [Internet]. 2020 [cited 2023 Dec 02];10(3):318-23. Disponible en: https://spcare.bmj.com/lookup/pmidlookup?view=long&pmid=32461222

27. Urquizo E, Sanchez N, Orrego M. Experimental activities using virtual simulators to learn chemistry during COVID-19 pandemic. Chakinan Rev Cienc Soc Humanidades [Internet]. 2022 [cited 2023 Dec 02];(17):122-37. Disponible en: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/3668/6793

28. Bartoletti-Stella A, Gatta V, Mariani GA, Gobbi P, Falconi M, Manzoli L, et al. Three-Dimensional virtual anatomy as a new approach for medical student’s learning. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2021 Dec 16 [cited 2023 Dec 02];18(24):13247. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8702207/pdf/ijerph-18-13247.pdf

29. Garcia MJ, Miranda PG, Romero JA. Análisis de tecnologías de información y estrategias en el rendimiento académico durante la pandemia por COVID-19. Form Univ [Internet]. 2022 [citado 27 Ene 2024];15(2):139-50. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v15n2/0718-5006-formuniv-15-02-139.pdf

30. Ruiz Recéndiz M de J, Álvarez Huante CG, Anguiano Morán AC, González Villegas G. Rendimiento académico en estudiantes universitarios. RELEP [Internet]. 2 de septiembre de 2019 [citado 27 Ene 2024];1(3):16-23. Disponible en: https://iquatroeditores.org/revista/index.php/relep/article/view/213/318

Published

2024-09-13

How to Cite

1.
Solenzal Alvarez YT, Martínez Huamán WA, Amaró Garrido MA, Hernández González T, Casanova Cruz M. Electronic learning and academic performance in Human Medicine students. Gac méd espirit [Internet]. 2024 Sep. 13 [cited 2025 Aug. 21];26. Available from: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2614

Issue

Section

RESEARCH ARTICLES (Original)