Didactic Concept of the Interdisciplinary Formation Process of the Diagnostic Ability of Dermatology Residents

Authors

Keywords:

Dermatology and education, didactic conception, ability to diagnose, interdisciplinarity, residents, education medical and methods, medical staff and education, interdisciplinary placement and methods, clinical competence

Abstract

Background:

The theoretical study, the diagnosis conducted and the experience of the researchers make possible to formulate the problem of the present research: limitations in the development of the ability to diagnose dermatological diseases in residents of the Specialty of Dermatology of the General Provincial Teaching Hospital "Dr. Antonio Luaces Iraola" of Ciego de Avila.

Objective:

To elaborate a didactic conception of the interdisciplinary training process of the ability to diagnose dermatological diseases in residents of the specialty of Dermatology, based on the characterization of the current state of that ability.

Methodology:

An educational research with a descriptive component was conducted at the Provincial General Teaching Hospital "Dr. Antonio Luaces Iraola" of Ciego de Avila, in the 2016-2020 school years. The study population consisted of the 16 first-year dermatology residents who enrolled in the specialty during the study period.

Results:

The characterization conducted showed limitations in the development of the ability to diagnose dermatological diseases in anatomic pathology laboratories, Microbiology and Medical Parasitology, by residents (100%). The didactic conception of the interdisciplinary training process of diagnostic ability focuses on teaching and learning activities and laboratory practices in a logical consecutiveness and systematization from the different forms of teaching and class typologies. It integrates the interdisciplinary and the use of the research method that is established in the guiding ideas.

Conclusions:

The didactic conception, as a research contribution, resolves the dialectic contradiction between the application of the clinical method and the procedures in laboratory practice that occurs in this formative process which is a didactic support that backs up the practical activities in the laboratories in order to achieve the objectives of the study plan of the specialty.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dunia Sotolongo Díaz, Hospital Provincial General Docente “Dr. Antonio Luaces Iraola”, Ciego de Ávila

Jefe de Servicio de Dermatología del Hospital Provincial General Docente dr. Antonio Luaces Iraola.

Jefe del Grupo Provincial de Dermatología.

Presidente de la Sociedad Científica Provincial de Dermatología.

Responsable Docente y profesora principal de la especialidad de Dermatología.

Raquel Diéguez Batista, Universidad Máximo Gómez, Ciego de Ávila

Jefa del departamento de Grados Científicos de la Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez. Imparte asignaturas de Matemática en diferentes carreras con este perfil (en Cuba y el extranjero), así como Metodología de la Investigación Científica y Pedagogía. Como profesora de postgrado, en Cuba y el extranjero (Colombia, Ecuador, Perú, Venezuela, México), imparte cursos, facilita el desarrollo de talleres en Especialidades, Diplomados, Maestrías y Doctorado, sobre Pedagogía, Didáctica y Metodología de la Investigación Científica. En la Universidad de Ciego de Ávila forma parte del claustro de las Maestría en Informática Aplicada (miembro además del Comité Académico); Maestría en Ciencias de la Educación Superior (miembro además del Comité Académico); Maestría en Ingeniería y Gerencia del Mantenimiento; Doctorado en Riego y Drenaje; Doctorado en Ciencias de la Educación (coordinadora del Comité Doctoral). Asesora sistemáticamente tesis de pregrado, maestrías y doctorado. Coordina un proyecto de investigación institucional y sus resultados científicos han sido publicados en Revistas de prestigio nacional e internacional. Por sus resultados como docente e investigadora ha obtenido reconocimientos a nivel institucional, provincial, nacional e internacional.

Reinaldo Pablo García Pérez, Universidad Máximo Gómez, Ciego de Ávila

Jefe de asigantura de Medicina General Integral de 1er Año de Medicina. Director de la Revista Mediciego.

Mario Montes de Oca Álvarez, Hospital Provincial General Docente “Dr. Antonio Luaces Iraola”, Ciego de Ávila

Especialista Dermatología

Dinora García Martín, Hospital Provincial General Docente “Dr. Antonio Luaces Iraola”, Ciego de Ávila

Respponsable del Deparatmento de Gestión de Información y Bibliotecología Médica

References

1.Capote Castillo M. Una aproximación a las concepciones teóricas como resultado investigativo. Mendive [Internet]. 2012 [citado 18 Ago 2022];10(2):116-123. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/519/518

2. Breijo Worosz T. La concepción como resultado teórico en la investigación educativa: una mirada desde un enfoque dialéctico-materialista. Mendive Rev Educ [Internet]. 2019 [citado 18 Ago 2022];17(1):1-3. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v17n1/1815-7696-men-17-01-1.pdf

3. Tejeda Díaz R. El aporte teórico en investigaciones asociadas a las Ciencias Pedagógicas. Didasc@lia: Didáctica Educ [Internet]. 2015 [citado 21 Ago 2022];6(6):103-120. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/download/438/437

4. Manzur J, Díaz Almeida J, Cortés M. Dermatología [Internet]. La Habana: Ciencias Médicas; 2002. [citado 21 Ago 2022]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros_texto/dermatologia/prefacio.pdf

5. Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos [Internet]. Corea: AMM; 2008. [citado 18 Ago 2022]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/recursos/helsinki.pdf

6. Fuentes González HC. Pedagogía y didáctica de la educación superior [Internet]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente- CEES “Manuel F. Gran”; 2009 [citado 18 Ago 2022]. Disponible en: https://docplayer.es/1848371-Pedagogia-y-didactica-de-la-educacion-superior.html

7. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas [Internet]. La Habana: Ciencias Médicas; 2017 [citado 21 Ago 2022]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros_texto/modelo_formativo_medico_cubano/indice_p.htm

8. Salas Perea RS, Salas Mainegra A, Salas Mainegra L. Las competencias y la educación médica cubana [Internet]. La Habana: Ciencias Médicas; 2022. [citado 21 Ago 2022]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros/las_competencias_educacion_medica/competencias_educacion_medica_cubana.pdf

9. Alfonso Pérez OA. El desarrollo de las habilidades comunicativas en los especialistas de Medicina General Integral para la entrevista médica familiar [Tesis Doctoral. presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Internet]. Ciego de Ávila: Universidad de Ciencia Pedagógicas “Manuel Ascunce Domenech”; 2014. [citado 18 Ago 2022]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php/index.php?P=DownloadFile&Id=746

10. Sotolongo Díaz D, Leiva Pérez A, García Pérez RP. Formación de habilidades diagnósticas en estudiantes de la especialidad Dermatología en las prácticas de laboratorio. Educación Sociedad [Internet]. 2022 [citado 21 Ago 2022];20(1):102-119. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/download/2187/3664/11810

11. Curbeira Hernández D, Bravo Estévez MDL, Morales Díaz YC. La formación de habilidades profesionales en la educación superior. Rev cuban med mil [Internet]. 2019 [citado 29 Ago 2022];48(2 Suppl):426-440. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/mil/v48s1/1561-3046-mil-48-s1-e384.pdf

12. Tellez Cespedes N, García Céspedes ME, Pérez Castillo L, Moreno Castillo A. Formación de habilidades clínicas para el diagnóstico de la lepra por estudiantes de Medicina. Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 21 Ago 2022];14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v14/2077-2874-edu-14-e1755.pdf

13. Camacho ME, Lugo S, Montoya Y, Vivas S, Muñoz A. La lente dermatológica… historia y algo más. Rev argent dermatol [Internet]. 2018 [citado 20 Sep 2022];99(2):1-10. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-300X2018000200004&lng=es&nrm=iso

14. Ramos-Rincón JM, Quereda-Seguí F, Diez-Miralles M, Hernández-Aguado I, Rodríguez-Díaz JC, Betlloch-Mas MI, et al. Organización y métodos didácticos de una asignatura que integra asignaturas y competencias transversales en el Grado en Medicina. Experiencia con «Talleres integrados II» de la Universidad Miguel Hernández de Elche. Educ Méd [Internet]. 2019 [citado 23 Ago 2022];20(supl.2):168-178. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-pdf-S1575181318302602

15. Zapata González A, Solís Trujeque MV, Solís Quintal W, Zapata Vázquez RE. Habilidad en el diagnóstico y tratamiento dermatológico del médico pasante en servicio social en el primer nivel de atención en el estado de Yucatán, México. Rev Med UAS [Internet]. 2019 [citado 20 Sep 2022];9(4):187-191. Disponible en: https://hospital.uas.edu.mx/revmeduas/articulos/v9/n4/habilidad.pdf

16. López Pupo N, Fuentes González HC, Montoya Rivera J, Escobar Yendéz N. Consideraciones histórico-lógicas acerca del proceso de formación del Dermatólogo en Cuba. Maestro Sociedad [Internet]. 2019 [citado 18 Ago 2022];16(4):654-665. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4992/4509

Published

2023-03-11

How to Cite

1.
Sotolongo Díaz D, Diéguez Batista R, García Pérez RP, Montes de Oca Álvarez M, García Martín D. Didactic Concept of the Interdisciplinary Formation Process of the Diagnostic Ability of Dermatology Residents. Gac méd espirit [Internet]. 2023 Mar. 11 [cited 2025 Oct. 3];25(1). Available from: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2486

Issue

Section

RESEARCH ARTICLES (Original)