The oral production of English language in Bachelors of Nursing that attend to postgraduate courses

Authors

Keywords:

Inglés, posgrado, producción oral, dominio limitado del Inglés, educación de postgrado en Enfermería, educación médica, educación superior.

Abstract

Background:

Postgraduate education guarantees the preparation of professionals with the purpose of completing and to upgrade their knowledge, abilities and values, needed for a better professional performance. In this investigation with a particular attention to the English oral production of Bachelors of Nursing by means of postgraduate courses that constitutes a priority for the cultural and social exchange and the scientific and investigative improvement.

Objective:

To determine the state of the oral production of English as a foreign language in Bachelors of Nursing that attend to postgraduate courses at the Medical University of Sancti Spíritus.

Methodology:

The investigation was developed in 2019 - 2020 course, in Sancti Spíritus Medical University; a qualitative study was used, to reach an understanding the phenomena and facts, according to the contexts, with the application of theoretical methods like analytical-synthetic, inductive-deductive, from the abstract to the concrete and empirical methods such as, document analysis, observation and interview.

Results:

Bachelors of Nursing that attend to postgraduate courses exhibit difficulties in the oral production of English evidenced on: grammatical mistakes, lack of vocabulary to comment about some communicative situations and difficulties in fluency appreciable by unnecessary repetitions that affect communication.

Conclusions:

The study showed the Bachelors of Nursing difficulties in the oral production of English, aspect that should be strengthened and individualized and urges the necessity of looking for solution to this problem from the scientific and investigative point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Joel Pérez González, Universidad de Sancti Spíritus

Associate Professor. Doctor of Pedagogical Sciences

References

1. Prado JF. La educación de adultos: un acercamiento desde el aprendizaje transformacional. Conrado [Internet]. 2021 [citado 4 Ene 2022];17(78):140-4. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1655/1634

2. Bulás Montoro M, Ramírez Camacho AL, Corona Galindo MG. Relevancia de las competencias emocionales en el proceso de enseñanza aprendizaje a nivel de posgrado. Rev estud exp educ [Internet]. 2020 [citado 8 Dic 2021];19(39):57-73. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/rexe/v19n39/0718-5162-rexe-19-39-57.pdf

3. Bernaza Rodríguez GJ, de la Paz Martínez E, del Valle García MG, Borges Oquendo LC. La esencia pedagógica del posgrado para la formación de profesionales de la salud: una mirada teórica, crítica e innovadora. Educ Med Super [Internet]. 2018 [citado 03 Dic 2021];31(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1062/596

4. López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Torres Manresa OM. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 08 Dic 2021];11(1):202-217 Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n1/2077-2874-edu-11-01-202.pdf

5. Alemán Trujillo E. Propuesta para desarrollar la pronunciación del inglés en el posgrado del Policlínico Francisco del Sol de San Fernando de Camarones. Rev Conrado [Internet]. 2020 [citado 08 Dic 2021];16(73):49-53. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n73/1990-8644-rc-16-73-49.pdf

6. Berenguera A, Fernández de Sanmamed MJ, Pons M, Pujol E, Rodríguez D, Saura S. Escuchar, observar y comprender. Recuperando la narrativa en las Ciencias de la Salud. Aportaciones de la investigación cualitativa [Internet]. Barcelona: Instituto Universitario de Investigación y Atención Primaria Jordi Gol; 2014. [citado 3 Dic 2021]. Disponible en: https://saludcomunitaria.files.wordpress.com/2014/12/escucharobservarcomprender.pdf

7. Council of Europe. Marco común europeo de referencia para las lenguas. Nuevos descriptores Cambridge: Council of Europe; 2018.

8. Vera A, Suárez W, Chimbo M. Formación de posgrado. Una alternativa para mejorar la enseñanza del idioma inglés como lengua extranjera. Rev Publicando [Internet]. 2017 [citado 8 Dic 2021];4(12):148-63. Disponible en: https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/647/pdf_455

9. Godoy-Martín F-J. Aproximación al aprendizaje de la comunicación oral en la Educación Secundaria para Adultos. Un estudio de casos. Rev. complut. educ [Internet]. 18 de octubre de 2021 [citado 3 May 2022];33(1):71-80. Disponible en: https://doi.org/10.5209/rced.73702

10. García Hernández KC, LLanio Martínez G, Arenas Gutiérrez R. La enseñanza del inglés como lengua extranjera: su inserción en la formación del profesional de la enfermería en Cuba. Rev cuba educ super [Internet]. 2016 [citado 03 Nov 2021];35(2):59-71. Disponible en: http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/123/167

11. Figueroa-Vidal RA. Intriago-Macías JR. Estrategias para la producción oral del idioma inglés en la comunicación de los estudiantes. Polo del conoc [Internet]. 2022 Mar [citado 03 May 2022];7(3):265-92. Disponible en: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3730/8589

Published

2022-12-03

How to Cite

1.
Bonachea Rodríguez M, Carpio Afonso T, Concepción Pacheco JA, Pérez González FJ. The oral production of English language in Bachelors of Nursing that attend to postgraduate courses. Gac méd espirit [Internet]. 2022 Dec. 3 [cited 2025 Jul. 27];24(3). Available from: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2426

Issue

Section

RESEARCH ARTICLES (Original)