Teaching guide for the development of communicative competence in English in postgraduate medical education
Keywords:
Limited english proficiency; culturally appropriate technology; education graduate; linguisticsAbstract
Background: Professional improvement is essential for the continuous acquisition and improvement of knowledge and skills for better performance in their responsibilities and work functions. In this sense, mastery of the English language and new technologies constitute an essential training, work and entertainment tool in the current era.
Objective: To design a didactic guide for the development of communicative competence in English within postgraduate medical education at the University of Medical Sciences of Holguín.
Methodology: A development research with a mixed approach was carried out at the University of Medical Sciences of Holguín during the period May 2023 to April 2024. The dialectical-materialist approach was assumed and methods from the theoretical level were used: historical-logical, analysis and synthesis. and induction-deduction, systemic-structural-functional and documentary review; from the empirical level: survey, interview and scientific observation.
Results: The main difficulties were linked to the insufficient emphasis on communicative competence in English. Its importance within the teaching-learning process was confirmed, since it provides the general guidelines to be followed for effective communication and it is established from a holistic perspective of the professional's communicative act.
Conclusions: The didactic guide was assessed as viable, evidenced by its adequate structure and feasibility for its implementation, taking into account the importance of the topic it addresses within the English teaching-learning process.
Downloads
References
1. Soler Herrera M, Jiménez Rodríguez A, González Viamontes CY. Deficiente comprensión auditiva en inglés relacionada con el énfasis en otras habilidades. Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 30 Jul 2025];14:e2171. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2171
2. Paumier Zaldivar DE, Gamayo Serrano JM, González Leyva Y, Torres Cabrera I, Pérez Benítez R. Curso de postgrado virtual de inglés intermedio B1 para profesionales de la salud. Correo Cient Méd [Internet]. 2023 [citado 30 Jul 2025];27(2). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4530/2309
3. Gamayo Serrano JM. El idioma inglés en las ciencias médicas, requisito para la competencia profesional. Edumecentro [Internet]. 1 de mayo de 2025 [citado 30 Jul 2025];17(1):e2982. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2982
4. del-Castillo-Saíz G, Duquesne-Rodíguez M, Sanjuán-Gómez G, Rabell-Piera O, Alpízar-Caballero L, Leiva-Tamarit O. Curso virtual “Informática Básica” para la formación técnica en Enfermería. Edumecentro [Internet]. 2024 [citado 6 Ene 2025];16(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2641
5. Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment [Internet]. UK: Cambridge University Press; 2020. [citado 6 Ene 2025]. Disponible en: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4
6. Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudios E de la carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2019.
7. Ministerio de Educación Superior. Reglamento para la Evaluación. Instrucción. La Habana: MES; 2015.
8. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de trabajo docente y metodológico de la educación superior. Resolución 2. La Habana: MES; 2018.
9. Ministerio de Educación Superior. Resolución 140/19. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. [Internet]. La Habana: MES; 2019 [citado 6 Ene 2025]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-o65_0.pdf
10. Ministerio de Salud Pública. Resolución 108/2004. Reglamento de Régimen de Residencia [Internet]. La Habana, Minsap; 2004 [citado 6 Ene 2025]. Disponible en: https://www.unimed.scu.sld.cu/wp-content/uploads/2020/01/Reglamento-del-regimen-de-residencia-Res-No.108-2004.pdf
11. Sánchez-Rodríguez Y, Labrador-Rodríguez O. Devenir histórico-revolucionario y caracterización de la superación profesional en el sector cubano de la salud. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 6 Ene 2025];11(3):206-24. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n3/2077-2874-edu-11-03-163.pdf
12. Del-Valle-Llufrio P, del-Huerto-Marimón M, Díaz-Díaz A. Competencias profesionales específicas para la formación de los especialistas en Gastroenterología. Rev Habanera Ciencias Médicas [Internet]. 2022 [citado 20 May 2025];21(5). Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php /rhab/article/view/5024
13. Morales Chacón O de las M, Legrá Viera ME. Retos en la implementación de la política de perfeccionamiento del aprendizaje del idioma inglés. RRP [Internet]. 2023 [citado 20 May 2025];11(3):549-61. Disponible en: https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/367
14. Ministerio de Educación Superior. Documento Base para el Perfeccionamiento de la Enseñanza del Inglés. La Habana: MES; 2016.
15. Nawai R, Said NEM. Implementation Challenges of Common European Framework Reference (CEFR) in a Malaysian Setting: Insights on English Teachers’ Attitude. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences [Internet]. 2020 [citado 25 Abr 2025];10(7):27-38. Disponible en: https://kwpublications.com/papers_submitted/16648/implementation-challenges-of-common-european-framework-reference-cefr-in-a-malaysian-setting-insights-on-english-teachers-attitude.pdf
16. Menéndez Pérez B, Pérez Obregón BR, Hernández León M, Betancourt Rodríguez I, Quirós Sánchez I, Rodríguez Niebla K. Perfeccionamiento de competencias y habilidades comunicativas y lingüísticas del futuro médico integral: experiencias asociadas. Edumecentro. 2021 [citado 25 Abr 2025];13(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1663
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Manuel GJosé Manuel Gamayo Serrano, Yanitza Rodríguez Diéguez, María del Rosario Freeman Suárez, Luis Mario Carballosa Gijón, Inés del Carmen Pérez Irons

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
La revista GME tiene Acceso Abierto (Open Access) a su contenido bajo las premisas de que el libre acceso mejora el sistema de comunicación científica, lo cual elimina cualquier barrera que impida el acceso a la información y de que el mismo autor es el máximo beneficiario de este movimiento, al proporcionarle ventajas tanto en su aspecto económico, científico, como en servicios de valor añadido.
Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra; podrán establecer acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista, con el reconocimiento de haber sido publicado primero en esta revista.
Todo el contenido de esta revista se encuentra en Acceso Abierto, distribuido según los términos de la licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) que permite el uso, distribución y reproducción no comerciales y sin restricciones en cualquier medio, siempre que sea debidamente citada la fuente primaria de publicación.