Basic Sciences at 40 Years since their inception at the Sancti Spíritus Medical Sciences Faculty
Keywords:
Biomedical Basic Sciences; education medical and history; education professional and history; students medical; education higher; institutional development and historyAbstract
Background: The teaching of Basic Sciences contributes to the quality of professional performance in Medical Education, its origin dates back to ancient times, it developed alongside medical knowledge, forming the biological foundations of health sciences.
Objective: To describe the historical development of the Basic Sciences at the Sancti Spíritus Medical Sciences faculty.
Methodology: A historical, retrospective study was conducted, using theoretical methods such as documentary analysis and historical-logical analysis. Interviews were conducted with key informants on the aspects investigated.
Results: The development of Basic Sciences contributed to the quality of the training process for healthcare professionals in the Sancti Spiritus province. The research allows us to demonstrate the scientific, educational, professional, and cultural development of the faculty members who have been part of the teaching of Basic Sciences at the Sancti Spiritus Medical Sciences Faculty.
Conclusions: The Basic Sciences in Sancti Spíritus have contributed to the professional development, training, and education of students at this prestigious institution and in other countries around the world. Which has contributed to the growth of the institution and its international visibility.
Downloads
References
1. Vicedo Tomey A. Abraham Flexner, pionero de la educación médica. Educ Med Super [Internet]. 2002 Jun [citado 7 Abr 2025];16(2):156-63. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v16n2/ems10202.pdf
2. Cooke M, Irby DM, Sullivan W, Ludmerer KM. American Medical Education 100 Years after the Flexner Report. New Engl J Med [Internet]. 2006 [cited 2025 Apr 7];355(13):1339-44. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17005951/
3 Finnerty EP, Chauvin S, Bonaminio G, Andrews M, Carroll RG, Pangaro LN. Flexner revisited: the role and value of the basic sciences in medical education. Acad Med [Internet]. 2010 Feb [citado 15 Feb 2025];85(2):349-55. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20107367/
4. Bórquez RL. The WFME Basic Medical Education Standards on the Horizon 2030. Med Sci Educ. [Internet]. 2023 [cited 2025 Apr 7];33(Suppl 1):15-8. Disponible en: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10858850/pdf/40670_2023_Article_1947.pdf
5. González Jardinez M. La Sociedad Cubana de Ciencias Básicas Biomédicas desde una perspectiva integradora. Rev Cubana Invest Bioméd [Internet]. 2021 [citado 7 Abr 2025];40(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ibi/v40n1/1561-3011-ibi-40-01-e920.pdf
6. Alea González M, Rodríguez González J. Instituto de Ciencias Básicas y Preclínicas “Victoria de Girón”, institución insigne en la docencia de las Ciencias Básicas Biomédicas en Cuba. Rev haban cienc méd [Internet]. 2022 [citado 7 Abr 2025];21(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v21n2/1729-519X-rhcm-21-02-e4825.pdf
7. Cañizares Luna O, Sarasa Muñoz NL, Morales Molina X. Didáctica de las Ciencias Básicas Biomédicas. Un enfoque diferente. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2018.
8. Guerra Cabrera E, Crespo Dueñas AJ, Barrabé Mazón AM, Velázquez Hernández Y, Zamora Guerra M. La formación de las especialidades de Ciencias Básicas Biomédicas en Pinar del Río. Rev cienc méd Pinar Río [Internet]. 2019 [citado 15 Feb 2025];23(5):734-44. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v23n5/1561-3194-rpr-23-05-734.pdf
9. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Centro Rector para planes y programas de estudios en Salud. Plan de estudio E. La Habana: Minsap/ UCM; 2019. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmc/files/2024/03/PLAN-E-PLAN-ANALITICO-MEDICINA.pdf
10. Sánchez Anta A, Lora Quesada CA, Escobar Gómez MV. Las ciencias básicas biomédicas y su valor en la formación del médico. CCM [Internet]. 2023 [citado 7 Abr 2025];27(2). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4810/2291/
11. Calvis-González MR, González Véliz T. Perfeccionamiento de la enseñanza médica universitaria en Cuba: baluarte significativo para las futuras generaciones. Santiago. 2023;160:191-203.
12. Caballero González J, González Paz HJ. Medio siglo del inicio de la enseñanza de la Histología en Villa Clara, Edumecentro [Internet]. 2023 [citado 7 Feb 2025];15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v15/2077-2874-edu-15-e2782.pdf
13. Conde Fernández B. Novoa López A, Gómez Triana J, Ramos Carmenate A. Historia de la carrera de Medicina en la provincia. Gac Med Espirit 2006, (Supl Especial):4-6.
14. Comisión nacional de carrera. Plan de estudio D carrera de Medicina Universidad de Ciencias Médicas de la Habana, junio 2015.
15. Caballero González J, Acuna Caballero M del C. Inicio de la enseñanza de las Ciencias Básicas Biomédicas en la Facultad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Desarrollo de la Histología en el periodo 1982-1994. Medisur [Internet]. 2023 [citado 10 Feb. 2024];21(3):513-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v21n3/1727-897X-ms-21-03-513.pdf
16. Ruiz Hernández JR. Nuevos antecedentes de la docencia médica superior en Santa Clara, Villa Clara, Cuba. Edumecentro [Internet]. 2023 [citado 20 Mar 2025];15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v15/2077-2874-edu-15-e2136.pdf
17. Pernas Gómez M, Taureaux Díaz N, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera E, Agramonte del Sol A, Fernández Sacasas J. Las ciencias básicas biomédicas en el plan de estudio D de la carrera de Medicina. Educ Méd Sup [Internet]. 2015 [citado 10 Feb 2025];29(3):496-509. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v29n3/ems09315.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arturo Puga García, Leidy Mendoza Lorenzo, Mayra Madiedo Albolatrah, Liyipsi Abreu Martín, Gloria María Puga Madiedo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
La revista GME tiene Acceso Abierto (Open Access) a su contenido bajo las premisas de que el libre acceso mejora el sistema de comunicación científica, lo cual elimina cualquier barrera que impida el acceso a la información y de que el mismo autor es el máximo beneficiario de este movimiento, al proporcionarle ventajas tanto en su aspecto económico, científico, como en servicios de valor añadido.
Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra; podrán establecer acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista, con el reconocimiento de haber sido publicado primero en esta revista.
Todo el contenido de esta revista se encuentra en Acceso Abierto, distribuido según los términos de la licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) que permite el uso, distribución y reproducción no comerciales y sin restricciones en cualquier medio, siempre que sea debidamente citada la fuente primaria de publicación.
