The imaging diagnostic skill of physicians in Primary Health Care

Authors

Keywords:

skills, aptitude, physicians primary care and education, primary health care and methods, family practice, diagnostic imaging and methods, education professional and methods, education public health professional and methods

Abstract

Background: Scientific progress demands the training of competent healthcare professionals so that their clinical and imaging skills become an essential and efficient component in Primary Health Care.

Objective: To develop diagnostic imaging skills in primary healthcare physicians.

Methodology: A pre-experimental study was conducted with a single-group, pre- and post-intervention design through an educational intervention aimed at developing diagnostic imaging skills in family medicine specialists at the primary healthcare level, affiliated with the "Juana Naranjo León" University Polyclinic in Sancti Spíritus in 2023.

Results: In the teaching practice, the implementation of specially designed methodological workshops improved knowledge levels and developed imaging diagnostic skills in family medicine professionals.

Conclusions: The results obtained in the pedagogical pre-experiment confirmed the enhancement of diagnostic imaging skills among these primary healthcare professionals, highlighting the need for educational strategies that provide didactic and support materials for the practical study of imaging.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Lydia Díaz Quintanilla, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, Sancti Spíritus

Licenciada en Educación, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Consultante y Titular, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”.

Tatiana Hernández González, Hospital General Provincial Camilo Cienfuegos de Sancti Spíritus, Sancti Spíritus

Doctora en Medicina, especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y de Segundo Grado en Cirugía Plástica y Caumatología, Máster en Medicina Bioenergética y Natural, Máster en Ciencias Pedagógicas, Profesora Auxiliar, Investigador Agregado.

Mirian Belkis Nápoles Valdés, Hospital General Provincial Camilo Cienfuegos de Sancti Spíritus, Sancti Spíritus

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral;Especialista de Segundo Grado en Gastroenterología, Máster en Atención Integral a la Mujer, Profesor Auxiliar, Investigador Agregado.

Niurbys Mireya Morales Tamayo, Hospital General Provincial Camilo Cienfuegos de Sancti Spíritus, Sancti Spíritus

Especialista de Primer Grado en MGI y de Segundo Grado en Imagenología. Máster en Enfermedades Infecciosas Profesor Auxiliar.

References

1. Engel GL. Editorial Are Medical Schools neglecting clinical skills? JAMA [Internet]. 1976 [cited 2023 Dec 17];236(7):861-3. Disponible en: https://doi.org/10.1001/jama.1976.03270080043032

2. Álvarez-Sintes R. Plan de estudio de medicina: ¿Nueva generación? Rev haban cienc méd [Internet]. 2017 [citado 9 Oct 2023];16(5):680-685. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v16n5/rhcm01517.pdf

3. Añorbe-Mendívil E, Aisa-Varela P, Sánchez-García Á. Página web de casos clínico radiológicos para la enseñanza de la radiología. FEM (Ed. impresa) [Internet]. 2021 [citado 9 Oct 2023];24(1):51-4. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v24n1/2014-9832-fem-24-1-51.pdf

4. Amaró-Garrido M, Díaz-Quintanilla C, Hernández-González T. Imagenología digital como recurso didáctico en el aprendizaje significativo de las Ciencias Médicas. Humanid méd [Internet]. 2022 [citado 9 Oct 2023];22(3):673-688. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v22n3/1727-8120-hmc-22-03-673.pdf

5. Benbassat J, Baumal R, Chan S, Nirel N. Sources of distress during medical training and clinical practice: suggestions for reducing their impact. Med Teach [Internet]. 2011 [cited 2023 Dec 17];33(6):486-90. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21609178/

6. Jácome M, Torres C, Araujo C. Enseñanza del procesamiento digital de imágenes a través de objetos virtuales de aprendizaje en entornos e-learning. Rev Colomb Tecnol Av (Rcta) [Internet]. 2016 [citado 9 Oct 2023];2(28):72-76. Disponible en: https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/rcta/article/view/291/5371

7. Legaz I, Luna A. Implementation of digital media in higher education. An experience from the classroom. SFJD. [Internet]. 2021 [cited 2023 Dec 17];2(3):4516-25. Disponible en: https://ojs.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/606

8. Lorenzo Álvarez R, Pavía Molina J, Sendra Portero F. Posibilidades del entorno virtual tridimensional Second Life® para la formación en radiología. Radiología [Internet]. 2018 [citado 9 Oct 2023];60(4):273-9. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-radiologia-119-articulo-posibilidades-del-entorno-virtual-tridimensional-S0033833818300213

9. Anarella L. Los medios digitales y la autogestión de saberes. Una experiencia pedagógica en la enseñanza del diseño. Cuadernos - Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos [Internet]. 2020 [citado 9 Oct 2023];(84):31-45. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/pdf/ccedce/n84/1853-3523-ccedce-84-30.pdf

10. Martínez Vásquez AB, Cabezas Elizondo NE, Quispe Sandoval EP, Paredes Tobar AC. Educación e innovación tecnológica: impacto en el proceso de aprendizaje en la educación superior. Dilemas contemp educ política valores [Internet]. Abril 2020 [citado 9 Oct 2023];VII(Edición Especial). Disponible en: https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2230/2283

11. Garrido F. Una invitación a repensar la enseñanza en radiología. Rev chil radiol [Internet]. 2020 [citado 9 Oct 2023];26(3):86-7. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/rchradiol/v26n3/0717-9308-rchradiol-26-03-86.pdf

12. Cabrales-Fuentes J, Álvarez-Cuesta J. La Universidad de Ciencias Médicas en el contexto de la tecnología digital. CCM [Internet]. 2019 [citado 9 Oct 2023];23(3):31-45. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ccm/v23n3/1560-4381-ccm-23-03-682.pdf

13. Calvo-Villas JM, Felipe Robayna BF, Gardachar Alarcia JL, Guillén Mesa L, Rivera del Valle E, Olivares Estupiñán O. Utilización de estudios de diagnóstico radiológico en una unidad de especialidades médicas. An. Med. Interna (Madrid) [Internet]. 2007 [citado 9 Oct 2023];24(9):421-7. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/ami/v24n9/original2.pdf

14. Elias-Sierra R, Elias-Armas K. La preparación del estudiante de medicina de Guantánamo para el diagnóstico radiológico de enfermedades respiratorias. Rev Electron Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2019 [citado 9 Oct 2023];44(3). Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1749/pdf_595

15. Escribano Hervis E. El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Rev Educación [Internet]. 2018 [citado 9 Oct 2023];42(2):738-52. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/27033/pdf

16. Garrido F, Riquelme C. Tres reflexiones para mejorar la educación de residentes: preparando el futuro de la radiología. Rev chil radiol [Internet]. 2023 [citado 9 Oct 2023];29(3):113-9. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/rchradiol/v29n3/0717-9308-rchrad-29-3-113.pdf

17. Erguera Aguirre L, de los Santos Rodríguez M, Sierra Basto G. Evaluación de identificación de signos en radiografía de tórax en estudiantes de medicina. Investig Educ Méd [Internet]. 2018 [citado 9 Oct 2023];7(27). Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v7n27/2007-5057-iem-7-27-8.pdf

18. Esquivel-Sosa L, Fleites-García Y, Jiménez-González Y. Una mirada a los medios para diagnóstico por imágenes desde la educación médica. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 9 Oct 2023];10(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/882

19. González Cárdenas LT, Cuesta Mejías L, Pérez Perea L, Presno Labrador MC, Fernández Díaz IE, Pérez Díaz T de la C, et al. El Programa del médico y enfermera de la familia: desarrollo del modelo de atención médica en Cuba. Rev Panam Salud Publica. 2018 [citado 9 Oct 2023];42. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6386125/

20. Aguirre Fernández R, Serra Valdes M, Aguirre Posada R, Ojeda Crespo A, Aguirre Posada M, Paladines Figueroa F. Contribución actual de la reunión Clínico radiológica dentro del proceso educativo constructivista. Educ Med Super [Internet]. 2018 [citado 9 Oct 2023];32(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1323/681

21. González Rodríguez R, Cardentey Garcia J, Dans Blanco K. Propuesta de perfeccionamiento de tarjeta de habilidades específicas para la especialización en Medicina General Integral. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2020 [citado 10 Ene 2024];36(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v36n3/1561-3038-mgi-36-03-e1094.pdf

22. Meza Salas WJ, Escobar Galindo CM. Educación virtual en imagenología aplicada a la terapia: ¿barrera u oportunidad de mejora? Rev Hered Rehabil [Internet]. 2022 [citado 10 Ene 2024];3(2):37-42. Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RHR/article/view/4113/4646

23. López-Espinosa G, Lemus-Lago E, Valcárcel-Izquierdo N, Torres-Manresa O. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 9 Oct 2023];11(1):202-17. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1180

24. Cruz Medina A, Henao Arias VA, Loaiza Marín JS, López Domínguez D, Pulgarín Montes M, Rincón Hurtado AM, et al. Aprendizaje en semiología radiológica para Tecnólogos en Radiología de la Fundación Universitaria del Área Andina, mediante una herramienta informática. Cuad Investig Semilleros Andin [Internet]. 2019 [citado 9 Oct 2023];(12):195-01. Disponible en: https://revia.areandina.edu.co/index.php/vbn/article/view/1539/1485

25. Ojeda Delgado L, Rodríguez Pino M, Valladares Valle M, Díaz-Yanes N. Contribución de los estudios por imágenes en el diagnóstico de cáncer de mama. Finlay [Internet]. 2021 [citado 9 Oct 2023];11(4):423-35. Disponible en: https://revfinlay.sld.cu/index.php/finlay/article/view/1063/2040

26. Silva Hernández DE, Ávila Vázquez D. El taller de aprendizaje en la Educación Médica Superior. Educ Med Super [Internet]. 2019 [citado 17 Dic 2023];33(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v33n2/1561-2902-ems-33-02-e1722.pdf

27. Gutiérrez F, Masiá M, Pascual R. Talleres integrados de medicina clínica: un enfoque innovador para fomentar la adquisición de competencias clínicas transversales en el grado de medicina. Educ Medica [Internet]. 2017 [citado 17 Dic 2023];18(1):13-21. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-pdf-S1575181316301243

28. Rich EC, Crowson TW, Harris IB. The diagnostic value of the medical history. Perceptions of internal medicine physicians. Arch Intern Med [Internet]. 1987 [cited 2023 Dec 17];147(11):1957-60. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3675097/

29. Rodríguez Rodríguez JL, Espinosa Ramírez JÁ, Videaux Videaux S, Pérez Rodríguez Y, Díaz Rodríguez I. Necesidad social de un modelo didáctico-holístico para la formación de la cultura investigativa en discentes de las carreras de ciencias médicas. Medisan [Internet]. 2013 [citado 9 Oct 2023];17(4):708-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v17n4/san17413.pdf

30. Gutiérrez Fernández R. La humanización de (en) la Atención Primaria. Rev Clin Med Fam [Internet]. 2017 [citado 9 Oct 2023];10(1):29-38. Disponible en: https://revclinmedfam.com/displayfile/Article/path_pdf/488

31. Salas Perea Ramón S. La calidad en el desarrollo profesional: avances y desafíos. Educ Med Super [Internet]. 2000 [citado 9 Oct 2023];14(2):136-47. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v14n2/ems03200.pdf

32. Suárez Bergado R, Blanco Aspiazú M. El Método Clínico y su valor para el diagnóstico. Rev habanera cienc méd [Internet]. 2007 [citado 9 Oct 2023];6(1). Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1289/1105

33. Sigal T, Durante E. Competencia diagnóstica de los médicos de atención primaria con distintas técnicas de visualización de radiografías. Educ Medica [Internet]. 2017 [citado 9 Oct 2023];18(4):262-266. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-pdf-S1575181316301516

34. Vega Izaguirre L, López Cossio F, Ramírez Pérez JF, Orellana García A. Impacto de las aplicaciones y servicios informáticos desarrollados por la Universidad de las Ciencias Informáticas para el sector de la salud. Rcim [Internet]. 2020 [citado 9 Oct 2023];12(1):58-75. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcim/v12n1/1684-1859-rcim-12-01-58.pdf

35. Izquierdo Palomares L, Mesa Quesada J, Cerro Luna AI, Jiménez Reina L, Álvarez Benito M. Valoración del grado de utilización de una app interactiva para aprender radiología. Rev innov buenas pract docentes [Internet]. 2022 [citado 17 Dic 2023];11(1):80-96. Disponible en: https://journals.uco.es/ripadoc/article/view/13635/12762

Published

2024-10-26

How to Cite

1.
Amaró Garrido MA, Díaz Quintanilla CL, Hernández González T, Nápoles Valdés MB, Morales Tamayo NM, Rodríguez Expósito AE. The imaging diagnostic skill of physicians in Primary Health Care. Gac méd espirit [Internet]. 2024 Oct. 26 [cited 2025 Oct. 2];26. Available from: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2627

Issue

Section

RESEARCH ARTICLES (Original)