Clinical reasoning in oncoplastic surgery at Plastic Surgery and Caumatology residents
Keywords:
Cirugía plástica y educación, oncología quirúrgica y educación, competencia profesional, estudios interdisciplinarios, estudio de evaluación, educación profesional y métodos, procedimientos didácticos interdisciplinarios, cirugía oncoplástica, Mini-ClinicAbstract
Background: The medical specialist training based on competences is a necessity because society demands competent professionals, capable to use the scientific universe as a function of the economic, political and social development in the place where they work.
Objective: To apply interdisciplinary didactic procedures for the clinical reasoning development in oncoplastic surgery in the residents of the Plastic Surgery and Caumatology specialty of the Camilo Cienfuegos General Provincial Hospital in Sancti Spíritus.
Methodology: Methods of the theoretical, empirical and mathematical-statistical level were applied, as well as documentary analysis, interviews, the Mini-Clinical Evaluation Exercise (Mini-CEX) and a pedagogical pre-experiment. The sample consisted by 6 3rd and 4th year specialty residents, the dimensions: anamnesis, physical examination, clinical criteria, communication skills, professionalism and organization were evaluated in the pretest and post-test.
Results: In the diagnostic period, deficiencies in the clinical reasoning development in oncoplastic surgery of the residents of the Plastic Surgery and Caumatology specialty were observed. Improvement of the values (all in the higher level) was observed in the evaluation period (Pretest and post-test).
Conclusions: The interdisciplinary didactic procedures showed their contribution to the training and development of clinical reasoning in oncoplastic surgery at Plastic Surgery and Caumatology residents.Downloads
References
1. Cuba. MES. Programa de la especialidad de Cirugía Plástica y Caumatología. La Habana: MES; 2015.
2. Rosales Fajardo L, Salazar Clark O, Suarez Cabrera A. Competencia Profesional: diagnóstico y evaluación en la formación del especialista. Órbita Científica [Internet]. 2021 [citado 20 Feb 2024];27(117). Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1406/1780
3. Carrasco MA. Juicio clínico, juicio técnico y juicio moral. Analysis [Internet]. 2019 [citado 20 Feb 2024];24:103-10. Disponible en: https://studiahumanitatis.eu/ojs/index.php/analysis/article/view/15/14
4. Rondón Madrigal EA, Pérez González FJ. La interdisciplinariedad en las clases de Anatomía Patológica. Rev Electrón ciencias pedagógicas [Internet]. 2018 [citado 20 Feb 2024];11(3):56-65 Disponible en: https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/89/69
5. Ramos Lage M, Vidal Rojo C, Conde Fernández BD, Pérez García LM. Insuficiencias en el desarrollo de la independencia cognoscitiva del estudiante de Medicina con bajo rendimiento académico. Gac Méd Espirit [Internet]. 2019 [citado 20 Feb 2024];21(1):43-50 Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v21n1/1608-8921-gme-21-01-43.pdf
6. Vidal Ledo M, Fernández Oliva B y Miralles Aguilera EA. Didácticas especiales en las ciencias de la salud. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 20 Feb 2024];35(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v35n4/1561-2902-ems-35-04-e3063.pdf
7. Devaprasad PS. Introduction of Mini Clinical Evaluation Exercise as an Assessment Tool for M.B.B.S. Interns in the Department of Orthopaedics. Indian J Orthop [Internet]. 2023 [cited 2024 Jan 9];57(5):714-717. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10098224/pdf/43465_2023_Article_866.pdf
8. Cuba. MES. Resolución No. 129/2022 (GOC-2022-1133-0129). Gaceta Oficial No. 129 [Internet]. La Habana: MES; 2022. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-47-de-2022-de-ministerio-de-educacion-superior
9. Fernández CA, Miranda MG. Evaluación de competencias clínicas y quirúrgicas de una Residencia de Ortopedia y Traumatología Infantil. Utilización del Mini-CEX (Mini Clinical Evaluation Exercise) y del DOPS (Direct Observation of Procedural Skills). Rev Asoc Argent Ortop Traumatol [Internet]. 2021 [citado 9 Ene 2024];86(3):417-427. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/pdf/raaot/v86n3/1852-7434-raaot-86-03-417.pdf
10. Lorwald AC, Lahner FM, Nouns ZM, Berendonk C, Norcini J, Greif R, et al. The educational impact of Mini-Clinical Evaluation Exercise (Mini-CEX) and Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) and its association with implementation: A systematic review and metaanalysis. PLoS One [Internet]. 2018 [cited 2024 Jan 9];13(6). Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5986126/pdf/pone.0198009.pdf
11. Villegas Chiriboga ME, Morales Ojeda I, Parada Ulloa M, Meriño Morales M. Resultados del Mini Clinical Evaluation Exercise aplicado en la carrera de Enfermería. Universidad Estatal del Sur de Manabí, 2021. Medisur [Internet]. 2023 [citado 20 Feb 2024];21(3):651-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v21n3/1727-897X-ms-21-03-651.pdf
12. Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad Med [Internet]. 1990 Sep [citado 20 Feb 2024];65(9):63-7. Disponible en: https://doi.org/10.1097/00001888-199009000-00045
13. Martínez-Iñiguez JE, Tobón S, Soto-Curiel JA. Key axes of the socioformative educational model for university training in the transformation framework towards sustainable social development. Form Univ [Internet]. 2021 [cited 2024 Jan 9];14(1):53-66. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v14n1/0718-5006-formuniv-14-01-53.pdf
14. Trova GB, Ricci N, Ramos CR, Schiavoni S, Sánchez D, González de Cruz C. Implementación del Mini Clinical Evaluation Exercise en alumnos residentes de carrera de Ciencias Veterinarias. Educación Médica [Internet]. 2021 [citado 20 Feb 2024];22:231-6. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/352153479_Implementacion_del_Mini_Clinical_Evaluation_Exercise_en_alumnos_residentes_de_la_carrera_de_Ciencias_Veterinarias
15. Fernández CA, Miranda MG. Evaluación de competencias clínicas y quirúrgicas de una Residencia de Ortopedia y Traumatología Infantil. Utilización del Mini-CEX (MiniClinical Evaluation Exercise) y del DOPS (Direct Observation of Procedural Skills). Rev Asoc Argent Ortop Traumatol [Internet]. 2021 [citado 9 Ene 2024];86(3):417-27. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/pdf/raaot/v86n3/1852-7434-raaot-86-03-417.pdf
16. Alves de Lima AE. Mini-CEX como herramienta de evaluación. ARS Medica [Internet] 2022 [citado 9 Ene 2024];47(1):46-52. Disponible en: https://www.arsmedica.cl/index.php/MED/article/view/1882/1714
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista GME tiene Acceso Abierto (Open Access) a su contenido bajo las premisas de que el libre acceso mejora el sistema de comunicación científica, lo cual elimina cualquier barrera que impida el acceso a la información y de que el mismo autor es el máximo beneficiario de este movimiento, al proporcionarle ventajas tanto en su aspecto económico, científico, como en servicios de valor añadido.
Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra; podrán establecer acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista, con el reconocimiento de haber sido publicado primero en esta revista.
Todo el contenido de esta revista se encuentra en Acceso Abierto, distribuido según los términos de la licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) que permite el uso, distribución y reproducción no comerciales y sin restricciones en cualquier medio, siempre que sea debidamente citada la fuente primaria de publicación.